Schule

Ün consorzi da scoula cumünaivel per il s-chelin ot?

Ün pêr vschinaunchas da l’Engiadin’Ota lavuran actuelmaing vi da la basa per decider davart ün consorzi da scoula cumünaivel pel s-chelin ot. Da la partida sun las vschinaunchas da Segl fin Bever. Samedan chi’d es già hoz lö da furmaziun cun ün’infrastructura existenta e chi’d es bain ragiundschibel füss our d’egna vista ideel.

Actuelmaing existan illa Regiun Malögia tschinch chesas da scoula pel s-chelin ot: a Stampa, Puntraschigna, San Murezzan, Samedan e Zuoz. Puntraschigna es l’unica vschinauncha chi ho ün’s-chelin ot be per l’egna vschinauncha. A Stampa, San Murezzan, Samedan e Zuoz vaun a scoula scolaras e scolars da differentas vschinauncha.

Sün basa dal svilup demografic in Engiadin’Ota vegnan uossa fattas ponderaziuns da s-chaffir ün s-chelin ot cumünaivel. Già uossa es cler: ils s-chelins ot a Zuoz ed a Stampa dessan gnir mantgnieus. Las otras vschinaunchas – dimena Segl, Silvaplauna, San Murezzan, Puntraschigna, Schlarigna, Samedan e Bever – elavuran actuelmaing la basa per ün  consorzi da scoula cumünaivel pussibel.

Ils motivs per ün consorzi da scoula cumünaivel

Per ün consorzi da scoula cumünaivel do que divers motivs:

  • Il svilup demografic
  • Grandezzas pü equilibredas da las classas
  • Ün’offerta pü vasta per las scolaras ed ils scolars
  • L’attractivited scu patrun per magistras e magisters
  • Sinergias tar la direcziun e l’administraziun da scoula
  • Effets da scala tar investiziuns in chesas da scoula
  • Schliamaint da la dumanda da lingua cun realiser üna scoula bilingua per tuottas vschinaunchas pertuchedas

Da l’otra vart existan eir diversas sfidas, scu traunter oter la schelta dal lö da scoula e collio cun que, la via da scoula per scolaras e scolars.

L’andamaint

La basa per ün’eventuela fundaziun d’ün consorzi da scoula vain elavureda dad üna gruppa da lavur chi’d es gnida incarikeda da la conferenza da presidentAs da la Regiun Malögia. A partecipeschan rapreschantantAs da las vschinaunchas da Segl fin Bever. La gruppa da minz ho creo trais gruppas da lavur: üna s’occupa da la basa leghela d’ün consorzi da scoula, üna dal concept pedagogic ed üna da l’infrastructura e la dumanda dal lö.

Il stüdi da fattibilited

Scu basa per tuot la retschercha es gnieu fat scu prüm ün stüdi da fattibilited.  Quel es gnieu a la conclusiun ch’ün consorzi da scoula cumünaivel füss pussibel in set puncts. Be ün punct es gnieu ad üna valütaziun negativa, nempe la dumanda dal lö.

Avantags vezza il stüdi traunter oter tar la grandezza da classas. Puntraschigna ho actuelmaing classas cun 5-6 scolaras e scolars, a Samedan sun las grandezzas in uorden, a San Murezzan pütschönch grandas. Impü vezza il stüdi avantags per la magistraglia. Ün consorzi po spordscher cundiziuns da lavur attractivas, scu pensums flexibels, dapü barat grazcha ad ün colleghi pü grand ed insomma, üna scoula moderna. Eir per las scolaras ed ils scolars vezza il stüdi avantags scu üna spüerta pü largia, p.ex. cun instrucziun da nivels u rams libers. Ed eir tar la direcziun e l’administraziun vezza il stüdi potenziel da sinergias.

Main bain guarda que oura tar la dumanda dal lö, già cha’s stu discuter uschè u uschè davart ün fabricat nouv. Tiers vain la lungezza da la via da scoula, güsta per scolars da pü dalöntsch davent. Impü nu pera la volunted politica d’esser avauntmaun dapertuot dad ir la via cumünaivla.

Las vschinaunchas

Puntraschigna es hoz auncha critica invers il consorzi da scoula. A San Murezzan es pendenta ün’iniziativa chi pretenda da mantgnair il s-chelin ot in vschinauncha. Cura cha la votaziun ho lö, es aunch’aviert. Las otras vschinaunchas traunter Segl e Bever sun aviertas per opziuns. 

Tenuta e pusiziun da Samedan

Alice Bisaz, suprastanta da Samedan e respunsabla per il departamaint scoula es persvasa cha Samedan füss ideel scu lö per ün s-chelin ot cumünaivel. «Già hoz es Samedan lö da furmaziun culla scoula cumünela, l’Academia Engiadina e las scoulas professiunela. Sinergias pudessan gnir druvedas e la permeabilted traunter las scoulas gnir garantida.» Güst la dumanda dal lö maina però a discussiuns emoziunelas. Perque es pussibel per la partenza eir üna strategia cun püs lös, schabain cha lura nu gnissan druvedas tuot las sinergias. “Decis nun es aunch’ünguotta, nus elavurains uossa il prüm la basa. Perque es eir auncha tuot pussibel.”

Cu inavaunt

Fin la fin da l’an dess la basa esser elavureda, per cha las vschinaunchas possan decider l’an chi vain. Cur cha quellas votaziuns varon lö, es intaunt aunch’aviert.


Ein gemeinsamer Schulverband für die Oberstufe?

Einige Oberengadiner Gemeinden arbeiten aktuell an den Entscheidungs-Grundlagen für einen gemeinsamen Schulverband auf der Oberstufe. Mit 
dabei sind die Gemeinden von Sils bis Bever. Samedan als bereits 
bestehender Bildungsstandort mit der vorhandenen Infrastruktur und der guten Erreichbarkeit wäre aus eigener Sicht prädestiniert dafür.

Aktuell existieren in der Region Maloja fünf Oberstufenschulhäuser: in Stampa, Pontresina, St. Moritz, Samedan und Zuoz. Pontresina ist dabei die einzige Gemeinde, die eine Oberstufe einzig für das eigene Dorf führt. Nach Stampa, St. Moritz, 
Samedan und Zuoz gehen Schülerinnen und Schüler aus jeweils mehreren Dörfern.
Aufgrund der demografischen Entwicklung im Oberengadin wurden nun Überlegungen angestossen eine gemeinsame Oberstufe zu prüfen. Dabei ist bereits jetzt klar: die Oberstufen in Zuoz (für die Gemeinden La Punt Chamues-ch, Madulain, Zuoz und S-chanf) sowie Stampa (für die Gemeinde Bregaglia) sollen beibehalten werden. Die anderen Gemeinden – also Sils, Silvaplana, St. Moritz, Pontresina, Celerina, Samedan und Bever – erarbeiten im Moment die Grundlagen für einen möglichen gemeinsamen Schulverband.

Die Gründe für einen gemeinsamen Schulverband

Für einen gemeinsamen Schulverband sprechen verschiedene Kriterien:

  • die demografische Entwicklung
  • ausgeglichenere Klassengrössen
  • breiteres Lehrangebot für die Schülerinnen und Schüler
  • Attraktivität als Arbeitgeber von Lehrpersonen
  • Synergien bei Schulleitung und Administration
  • Skaleneffekte bei Investitionen in Schulgebäude
  • Lösung der Sprachenfrage mit der Realisierung einer zweisprachigen Schule

Daneben gibt es jedoch auch einige Herausforderungen, namentlich die Standortwahl oder der damit verbundene Schulweg für die Schülerinnen und Schüler.

Das Vorgehen

Die Grundlagen für die allfällige Gründung eines Schulverbands werden von einer Arbeitsgruppe erarbeitet, welche von der Präsidentenkonferenz der Region Maloja beauftragt wurde. Daran beteiligen sich Vertreter der Gemeinden von Sils bis Bever.
Die Kerngruppe hat daraufhin drei Arbeitsgruppen gebildet: eine prüft die rechtlichen Grundlagen eines Schulverbandes, eine befasst sich mit dem pädagogischen Konzept und eine dritte mit der Infrastruktur und der damit verbundenen Standortwahl.

Die Machbarkeitsstudie

Als Grundlage für alle weiteren Abklärungen wurde zunächst eine Machbarkeitsstudie durchgeführt. Diese kam in sieben von zehn Punkten zum Schluss, dass ein gemeinsamer Schulverband machbar wäre. Nur ein Punkt führt zu einer negativen Bewertung, nämlich die Standortfrage.
Vorteile sieht die Studie namentlich beispielsweise in der Klassengrösse. Pontresina hat aktuell Klassen mit 5-6 Schülerinnen und Schülern, in Samedan sind die Grössen in Ordnung, in St. Moritz tendenziell an der oberen Grenze. Ebenfalls sieht die Studie Vorteile für die Lehrpersonen, da ein Verband attraktive Arbeitsbedingungen wie flexiblere Pensengestaltung, mehr Austausch in grösserem Kollegium oder ganz allgemein eine moderne Schule bieten kann. Auch für die Schülerinnen und Schüler sieht die Studie Vorteile in einem breiteren Lehrangebot, wie Niveauunterricht und Freifächern. Und auch bei der Schulleitung und der Administration werden Synergiepotentiale ausgemacht.
Weniger gut schneidet die Standortfrage ab, da so oder so über einen Neubau diskutiert werden muss. Damit verbunden sieht die Studie auch Herausforderungen beim Schulweg, insbesondere für die Schülerinnen und Schüler von weiter weg. Zudem scheint der politische Wille nicht überall vorhanden, diesen gemeinsamen Weg zu gehen, kommt die Studie zum Schluss.

Die Gemeinden

Pontresina steht dem Schulverband heute noch kritisch gegenüber, sowohl die befragten Exponenten wie auch der Schulrat lehnen eine Aufgabe des eigenen Oberstufenstandorts ab. In St. Moritz wurde eine Initiative eingereicht, welche verlangt, die Oberstufe im Dorf zu behalten. Wann darüber abgestimmt wird, ist zum jetzigen Zeitpunkt noch offen. Die anderen Gemeinden von Sils bis
Bever sind offen dafür.

Haltung und Position von Samedan

Alice Bisaz, Gemeindevorständin und zuständig fürs Departement Schule zeigt sich überzeugt, dass Samedan prädestiniert wäre als Standort für eine gemeinsame Oberstufe. «Schon heute ist Samedan Bildungsstandort mit der Gemeindeschule, der Academia Engiadina sowie den Berufsschulen. Dadurch könnten auch Synergien genutzt und die Durchlässigkeit zwischen den Schulen gewährleistet werden.» Gerade die Standortfrage führe jedoch zu emotionalen Diskussionen. Darum ist zum Start eines Schulverbandes auch eine Mehrstandortstrategie nicht ausgeschlossen, obwohl dann nicht alle Synergien ausgeschöpft werden könnten. «Entschieden ist noch nichts – dafür werden jetzt die Grundlagen erarbeitet. Daher ist auch noch alles möglich..»

Weiteres Vorgehen

Bis Ende Jahr sollen die Grundlagen erarbeitet sein, damit im kommenden Jahr Entscheidungen gefällt werden können. Wann diese Abstimmung in den Gemeinden stattfinden wird, ist Stand heute noch offen.